PEMUDA ISLAM & AMANAH DAKWAH
نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ
آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى
Kami ceritakan kisah
mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah
pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka
petunjuk”
(Surah al-Kahfi 18: 13)
Kaum muda merupakan
lapisan masyarakat yang paling kritis. Mereka memiliki wawasan ke depan dan
tidak pernah puas dengan kondisi yang ada. Sikap pemuda sentiasa idealis, penuh
cita-cita dan harapan. Baik terhadap sesuatu yang baik ataupun yang buruk.
Lantaran itu pula
anak-anak remaja, bakal pemuda, menjadi sasaran orang-orang yang ingin merubah
kondisi suatu masyarakat menjadi buruk. Mereka dihidangkan dengan kebatilan
yang menjadikan mereka jauh dari agama ALLAH. Mereka diberikan racun melalui
media massa, berupa televisyen, radio, majalah, filem-filem, komik, novel dan
sebagainya. Itulah racun sekularisme, pembaratan serta penurunan moral dengan
berbagai bentuknya.
Maka lihatlah anak-anak
remaja yang membuat masalah di tengah-tengah masyarakat. Mereka hidup untuk
mengganggu orang lain, bermabuk-mabukan, berpesta dan berdisko, berpeleseran di
waktu malam tanpa tujuan dan lain-lain. Keadaan ini disedari atau tidak merupakan
hasil perusakan terhadap generasi muda melalui media massa yang terancang. Yang
lebih berbahaya adalah perusakan pola fikir melalui orang-orang yang mengaku
dirinya intelek, yang rata-rata lulusan barat yang canggih dengan ilmu dan
pengetahuan serta falsafah yang membingungkan. Dan sasaran mereka ini pun
adalah para pemuda, kerana mereka pun ingin diikuti oleh para pemuda.
Mereka-mereka itu sebenarnya generasi muda yang berpotensi. Hanya saja situasi
lingkungan yang buruk dan menyesatkan, membuatkan mereka hanyut dibawa program
syaitan dan iblis.
Dakwah Islam dan Pemuda
Perubahan masyarakat
dari buruk menjadi baik, dari jahiliyyah menjadi Islam merupakan sasaran dakwah
Islam. Islam merupakan agama yang mengajak umatnya berfikir dinamis, kritis dan
kreatif… tapi bukan untuk merusak. Islam tidak menyetujui sikap jumud (statik)
dalam segala hal. Kerana sifat dakwah Islam seperti di atas, maka dakwah ini
mudah diterima dan dicerna oleh kalangan muda… tidak membingungkan dan
meragukan.
Semangat dan cita-cita
yang tinggi para pemuda hanya dapat ditampung dan disalurkan oleh Islam. Sebab
Islam adalah ajaran ALLAH yang sempurna, tanpa cacat dan cela. Islam adalah
agama yang mengajak manusia kepada kebaikan di dunia dan akhirat.
Ajaran Islam mengarahkan
dan membimbing pemuda untuk beribadah, mengabdi, dan berbakti kepada Dzat yang
Maha Tinggi, Agung dan Mulia… iaitu ALLAH SWT. Islam melatih mereka agar selalu
menghubungkan diri kepada Penguasa Tunggal alam semesta. Dengan ini, mereka
menjadi orang-orang yang akan menyebarluaskan rahmat dan kasih sayang ALLAH ke
tengah-tengah umat manusia. Islam tidak rela para pemuda yang berpotensi itu
terjerumus dalam kebejatan moral yang akan membuat mereka menjadi musuh ALLAH
dan sampah masyarakat.
Tidak menghairankan, ketika
Islam muncul, para pendukungnya kebanyakkan terdiri dari kaum muda yang haus
akan kebenaran dan keadilan. Rasulullah SAW selama 13 tahun pertama berdakwah
di Makkah tidak banyak menghasilkan jumlah pengikut. Kerana penduduk Makkah
kebanyakan orang-orang tua yang sangat kuat memegang tradisi dan adat istiadat
jahiliyyah.
Tetapi ketika Islam di
bawa ke Madinah, sambutan meriah dan positif pun mengalir bagai ombak yang
bergulung. Penduduk Madinah melihat Islam sebagai atauran hidup yang benar.
Hati mereka diterangi cahaya petunjuk ALLAH. Maka dengan ikhlas mereka
tinggalkan semua adat kebiasaan jahiliyyah dan merubahnya menjadi Islam. Mereka
tukar kekufuran dan kedurhakaan dengan iman dan ketaatan. Hal ini disebabkan
penduduk Madinah umumnya terdiri dari kaum muda.
Di sisi lain, Rasulullah
SAW pun menjadikan pemuda sebagai anasir taghyir (unsur-unsur perubah). Mereka
dilatih dan dibimbing untuk menjadi pemimpin dan juru dakwah. Mereka dibentuk
menjadi kader-kader Islam yang tangguh dan cekal. Mereka antara lain Ali bin
Abi Talib, Mus’ab bin Umair, Sa’ad bin Abi Waqash, Zaid bin Haritsah, Umar bin
Khattab, Usamah bin Zaid, juga kebanyakan para sahabat Nabi.
Sebagai contoh, da’ie
dan duta Islam pertama yang diutus Rasulullah SAW di kota Yathrib adalah Mus’ab
bin Umair. Dahulunya, dia adalah pemuda yang perwatakan kemas dan selalu
berpakaian cantik. Setelah menerima Islam dan dikader Rasulullah SAW, Mus’ab
berubah menjadi pemuda sederhana, tetapi aktif di jalan dakwahdan jihad Islam.
Sehingga wafatnya Mus’ab, Rasulullah menitiskan air matanya melihat Mus’ab yang
dahulunya mewah, hanya dikafani kain yang buruk. Beruntunglah Mus’ab sebagai
pemuda dakwah yang telah menjalankan amanahnya.
Kendatipun masih muda
belia, prestasi Mus’ab dalam dakwah sangat hebat. Dalam tempoh waktu kurang
dari setahun, dia berjaya mengIslamkan kurang lebih 70 orang penduduk Yathrib.
Mereka itulah yang datang kepada Rasulullah SAW untuk berbai’ah (berjanji setia
sehidup semati) di bukit Aqabah.
Sifat Pemuda Dakwah
Dengan pemuda sebagai hujun
tombak untuk dakwah, maka Islam pun meluncur bagai anak panah. Potensi tenaga
muda mereak diarahkan untuk hal yang positif dan membangun (jiwa Islam), iaitu
menegakkan DinuLLAH. Al-Quran mengambarkan pemuda yang aktif dalam dakwah Islam
pada kisah Ashhabul Kahfi.
Kami ceritakan kisah
mereka kepadamu (Muhammad) dengan sebenarnya. Sesungguhnya mereka itu adalah
pemuda-pemuda yang beriman kepada Tuhan mereka dan Kami tambahkan kepada mereka
petunjuk; dan Kami telah meneguhkan hati mereka di waktu mereka berdiri lalu
mereka berkata: “Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi; kami sekali-kali
tidak menyeru Tuhan selain Dia, sesungguhnya kami kalau demikian telah
mengucapkan perkataan yang amat jauh dari kebenaran”. (Surah al-Kahfi 18: 13 –
14)
Dari ayat yang mulia ini
dapat kita fahami bahawa para pemuda dakwah memiliki tiga karakter utama yang
mendasar, iaitu:
mendasar, iaitu:
1. Iman kepada RABB
mereka (ALLAH)
Mereka merupakan
pemuda-pemuda yang meyakini ALLAH, Rasul, Malaikat, Kitab, Hari Akhir dan Qadha
dan Qadar. Nilai keimanan pemuda jauh lebih tinggi dari nilai keimanan orang
yang sudah tua. Sebab para pemuda beriman di tengah-tengah gejolak nafsu muda
yang masih berkobar, sementara orang-orang yang sudah tua melakukan ketaatan
tanpa halangan kerana sudah mendekati akhir hayat.
Para pemuda dakwah
sentiasa meningkatkan dan mempertahankan iman yang menyala dalam hati mereka.
Mereka tidak rela sedikitpun iman itu berubah atau berkurang. Mereka berupaya
menghidupkan api iman ini di tengah-tengah masyarakat. Kerana menyedari bahawa
manusia tanpa iman tiada nilainya di sisi ALLAH.
2. Selalu mengikuti
petunjuk ALLAH
iaitu para pemuda yang
tahu arah perjalanan dan sentiasa berjuang menegakkan kebenaran denagn petunjuk
bimbingan ALLAH. Mereka selalu berpegang teguh kepada Kitabullah dan Sunnah
Rasulullah sebagi hidayah ALLAH yang diyakini akan menyelesaikan segal
persoalan dengan adil dan bijaksana. Mereka ingin masyarakat diatur oleh
Pencipta alam semesta dan tidak diatur oleh mereka sendiri atau dikendalikan
oleh hawa nafsu segolongan manusia tertentu.
3. Bersikap Furqan
Para pemuda dakwah mampu
membedakan mana yang haq (benar) dan mana yang batil (salah). Mereka mengerti
betul, mana yang membawa keimanan dan Islam dan mana yang membawa kekufuran dan
kesesatan. Setelah itu, mereka menolak segala hal yang membawa kepada kekufuran
dan menerima keimanan dengan penerimaan yang total. Sikap furqan merupakan
pancaran keimanan dan kefahaman terhadap TauhiduLLAH yang diajarkan Islam.
Mereka meyakini bahawa ALLAH adalah satu-satunya sumber hidup yang harus
ditaati dan sumber ilmu agar diri tidak merasa sombong serta dijadikan tujuan
akhir. Beserta itu, mereka menolak hak ALLAH ini diberikan pada selain ALLAH.
Hai orang-orang yang
beriman, jika kamu bertakwa kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan kepadamu
furqaan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni
(dosa-dosa) mu. Dan Allah mempunyai karunia yang besar. (Surah al-Anfaal 8: 29)
Selain itu, beberapa
karakter yang lain juga menjadikan para pemuda mampu untuk mengemban tugas
dakwah. Di antaranya:
4. Bersikap kritis
menghadapi masyarakat
Para pemuda dakwah
mengerti betul kondisi masyarakat yang menjadi medan dakwahnya. Mereka tahu
bagaimana menghadapi situasi itu secara benar dan kritis. Kekritisan mereka
tidak menjadikan mereka anarkis atau membuat mereka ekstrim. Mereka memahami
jalan menuju perubahan umat dan bekerja untuk itu secara hati-hati dan teliti.
5. Berbeda dalam prinsip
dan sikap hidup, tetapi bergabung di tengah-tengah kehidupan bermasyarakat
Para pemuda dakwah
menyedari kekeliruan yang ada pada masyarakat dan sanggup untuk menghindarkan
diri mereka dari kekeliruan tersebut. Sementara mereka tetap hidup dan
bercampur di tengah-tengah masyarakat itu dengan prinsip dan akhlaq yang
berbeda. Mereka tidak tertipu dengan kondisi masyarakat yang membuat-buat
kedustaan terhadap agama ALLAH. Hal ini tampak dalam kenyataan mereka di ayat
berikut:
Kaum kami ini telah
menjadikan selain Dia sebagai tuhan-tuhan (untuk di sembah). Mengapa mereka
tidak mengemukakan alasan yang terang (tentang kepercayaan mereka?) Siapakah
yang lebih zalim daripada orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap
Allah? (Surah al-Kahfi 18: 15)
Akhirul kalam, Imam
As-Syahid Hassan al-Banna pernah menyatakan bahawa umat Islam dewasa ini tidak
ada lagi mempunyai kekuatan. Sumber alam yang ada di bumi umat Islam semuanya
habis terkuras oleh tangan-tangan asing. Kualiti umat Islam bagaikan buih-buih
di lautan walaupun mereka ramai. Tapi ingatlah, bahawa ada satu kekuatan
tersembunyi dari tubuh umat Islam iaitu para pemuda (as-Syabab). Bangunlah
wahai pemuda! Dakwah amat memerlukan jiwa-jiwa yang cekal untuk mengembannnya.
Kamu amat diperlukan untuk mengembalikan umat Islam dari kehinaan kepada
kemuliaan! Jadilah junduLLAH yang akan memperjuangkan agama ALLAH hingga akhir
hayatmu seperti Mus’ab bin Umair atau Zaid bin Khattab.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar